1396-07-05 10:51
605
0
44582
در میزگرد «فرصت ها و چالش های آموزش و پرورش گلستان» مطرح شد؛

سند کاغذی به تحول آموزش‎و‎پرورش کمکی نمی‌کند/ آموزش‎و‎پرورش نتوانسته به تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی بپردازد/ چالش‎های استان سیاست زدگی مدیران است

کارشناسان حوزه آموزش و پرورش در استان گلستان با اشاره به اینکه سند کاغذی به تحول آموزش و پرورش کمکی نمی‌کند، افزودند: سند تحول بنیادین در مسیر تحقق حیات طیبه است و برای رسیدن به حیات طیبه مستلزم آموزش و برنامه ریزی است این درحالی است که آموزش و پرورش نتوانسته به تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی بپردازدو با سیاست زدگی مدیران با چالش مهمی روبرو است.

به گزارش گلستان ما به نقل از  کلاس بیست؛ "اسماعیل تقی‌زاده" استاد دانشگاه فرهنیگان گنبد در میزگرد «فرصت ها و چالش های آموزش و پرورش گلستان با رویکرد سند تحول  بنیادین» که به همت پایگاه خبری تحلیل کلاس بیست و گلستان ما در سالن تبلیغات استان در گرگان برگزارشد. اظهار کرد: سند تحول بنیادین در سالن 90 رو نمایی شد و دورنما و خروجی آن سال 1404 تعیین شده است، اما اکنون که 6 سال از آن می گذرد باید دیدکه چه میزان از آن اجرایی شده است.

وی افزود:  از نظر رفتار سازمانی و برطبق سند همه باید در کنار آموزش و پرورش باشند اما مشاهده می کنیم که اولویت مسئولان، آموزش و پرورش نیست در حالی که همه جامعه از آموزش و پرورش انتظار زیادی دارند.

مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان کلاله تصریح کرد: سند تحول در 65 صفحه تنظیم شده است اما  اگر تنها بر روی کاغذ اکتفا شود نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم و کمکی به تحول نخواهد کرد.

تقی زاده با انتقاد از تغییر شتابزده نظام آموزشی، گفت: باید بستر مناسب برای تحقق زمینه‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و آموزشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد شود.

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۶ ۲۲ ۲۳ ۰۸

نقش خانواده در اجرای سند تحول بنیادین مغفول مانده

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین همه جانبه تدوین شده است، افزود: یکی از مهمترین مشکلات سد راه اجرایی شدن آن مغفول ماندن خانواده ها است به طوری که خانواده تمام آموزش و تربیت را برعهده آموزش و پرورش می گذارد در حالی که 75 درصد زمان فرزندان در خارج از مدرسه گذرانده می شود .

عضو بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه در بخش دوم برنامه ریزی و نظام اجرایی بند ج و د صفحه 61 از این سند تاکید شده که  تمامی دستگاه ها و وزارت خانه ها قرار گیرد تا آنها بر نقش های خود واقف باشند اما خود مسئولان از آن اطلاعی ندارند.

وی ادامه داد: در صفحه 14 این سند نیز بخشی بعنوان «نظام دوری» وجود دارد که در سه پایه نخست یک معلم با دانش آموزان همراه باشد ببنید این مهم تا چه حد تحقق پیدا کرده است به طور حتم می توان گفت هیچ .

مدیر مسئول ماهنامه منشات  با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید سیاست زدگی  را کنار بگذارد، گفت: نه تنها مسئولان آموزش و پرورش بلکه همه مسئولان کشور باید متعهد و متخصص باشند این در حالی است شکاف عمیق بین معلمین و کارکنان آموزش و پرورش و سایرکارکنان دستگاه ها از حیث حقوق و مزایا قرار دارد و در حال تبدیل شدن به دره عمیق است  از بین برود.

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۶ ۲۲ ۲۲ ۵۰

فرهنگیان اطلاعی از سند تحول بنیادین و نحوه اجرای آن ندارند

"سیدطوبی موسوی پارسایی"، مشاور سابق امور بانوان آموزش و پرورش گلستان در ادامه با بیان اینکه بسیاری مدیران و معلمان حتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطالعه نکردند، افزود: بسیاری از فرهنگیان حتی از نحوه اجرای آن نیز بی خبرند .

وی افزود: بسیاری از مطالب در سند به شکل کلی بیان شده است  و اهداف و موارد تجویزی است در حالی که  باید سیاست‌گذاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از پایین به بالا  باشد و  برای اجرای آن زمان‌بندی تعیین می شد.

شاخصی برای اندازه گیری بجز آموزشی تعریف نشده

مدیر دبیرستان های گرگان تصریح کرد: به دلیل اینکه شاخصی برای اندازه گیری بجز آموزشی وجود ندارد،  امروز نمی‌توانند مدیران بگویند که در کجای کار در تحقق اهداف این سند هستند.

وی با طرح این سوال که چرا امروز معلم ما برای مسائل اخلاقی دانش آموزان نگران نیست و آیا دانش آموزان از حل مسائل فیزیک و ریاضی لذت می برند، افزود: آن‌قدر که درس‌های مانند فیزیک فرزندان ما اهمیت دارد اقامه نماز آنها اهمیت ندارد و امروز آمار دقیقی از میزان تدین و مقید بودن فرزندان به نماز در مدارس وجود ندارد.

در آموزش و پرورش مسیر شغلی وجود ندارد و معلم بی انگیزه است

موسوی پارسایی بیان کرد متاسفانه در آموزش و پرورش مسیر شغلی وجود ندارد و معلم بی انگیزه می شود و حتی برای بروز کردن علم خود نیز تلاش نمی کند .

معلمان با فناوری امروز قهرند

وی ادامه داد: متاسفانه معلمان با فناوری امروز قهرند ، چون محتوا تغییر نمی کند  و عملکرد در شیو های تدریس تغییر نمی کند .

این فرهنگی گلستانی بر، داشتن روحیه جهادی در مسئولان آموزش و پرورش تاکید کرد.

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۶ ۲۲ ۲۱ ۲۳

نقش بخش های مختلف نظام آموزش و پرورش در اجرای سند تحول مغفول مانده

"کلثوم غلامی" هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان در این میزگرد بیان کرد: همه ارکان آموزش و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به شکل نظری است نقش ایفا نمی کنند.

وی افزود: سند تحول بنیادین در مسیر تحقق حیات طیبه است و برای رسیدن به حیات طیبه مستلزم آموزش و برنامه ریزی است.

عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نقش بخش های مختلف نظام آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین مغفول  واقع شده، گفت: در طی شش سالی که از سند تحول بنیادین می گذرد سهم جذب معلم از دانشگاه فرهنگیان هر سال کمتر شده و تلاش شده که از طریق ماده ۲۸ معلمان استخدام شوند.

آموزش و پرورش نتوانسته به تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی بپردازد

غلامی ادامه داد: آموزش و پرورش با چالش های مالی جدی رو به رو است و این فراز و نشیب های مالی باعث می شود که نتواند به شکل هماهنگ به بخش های مختلف و 6 زیر نظام سند تحول بنیادین و به تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی بپردازد.

غلامی تاکید کرد: مسئولان، دانش آموزان و خانواده ها در تدوین برنامه عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می تواند نقش داشته باشد.

وی گفت: "مفهوم شایستگی" در قسمت های مختلف سند تحول بنیادین به آن توجه شده و باید به آن تاکید شود .

photo ۲۰۱۷ ۰۹ ۲۶ ۲۲ ۲۲ ۲۱

برنامه ریزی بحران آموزشی و فرهنگی برای دانش آموزان نداشتیم

"علیرضا حسنی" سخنگوی کانون تربیت اسلامی معلمان استان در این میزگرد بیان کرد: برای سیل و حوادث مترقبه مدیریت بحران تشکیل می شود اما در برابر تهاجم فرهنگی و بحرانی که مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند برای دانش آموزان برنامه ریزی نداشتیم.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش مثل یک ستاد بحران است که در برابر تهاجم فرهنگی قرار دارد که متاسفانه سیاست های جدی در قبال این سند رقم نخورده است.

در اجرای سند تحول بنیادین افراط و تفریط شده است

سخنگوی کانون تربیت اسلامی استان گلستان با بیان اینکه در اجرای سند تحول بنیادین افراط و تفریط شده است، گفت: در زمان دولت دهم افراط برای اجرای آن وجود داشت و نظام آموزشی شتابزده و بدون زیر ساخت استقرار یافت و در زمان دولت یازدهم به طور کامل از اهمیت ساقط شد .

حسنی ادامه داد: بر اثر جدی نگرفتن این سند شاهد آن هستیم میزان دختران سیگاری بر گفته کارشناسان دو برابر شده و یا اینکه به موضوعات فرهنگی و مذهبی فرزندان کم توجه شده است.

وی کلاس درس را بهترین تریبون  برای القای مسائل فرهنگی و تربیتی دانست و افزود: این یک فرصت است که هم معلم و هم خانواده باید از آن استفاده کند که رویش کلاس درس ها رو می توان در شهید حججی دید.
آموزش و پرورش گدای سایر دستگاه ها نیست

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  آموزش و پرورش گدای سایر دستگاه ها نیست ، افزود: تمام دستگاه ها طبق قانون و برطبق سند باید مبلغی را به آن بپردازند اما در اجرای قانون هم سهل انگاری می کنند .

چالش های آموزش و پررش استان سیاست زدگی مدیران است

حسنی مهمترین چالش های آموزش و پررش استان را سیاست زدگی مدیران بیان کرد و افزود:  استفاده ابزاری از آموزش و پرورش برای فعالیت های سیاسی ، حافظه محوری ، کمبود نیروی انسانی ماهر  از ذیگر چالش های پیش رو است که برای برطرف کردن آن به  اجرای کامل سند تحول بنیادین نیازمندیم .

وی با بیان اینکه تحقیقا تحولی در آموزش و پرورش و در حوزه معلمی رخ نداده است، افزود: عدم اجرای سند تحول بنیادین باعث شده امثال سند 2030 رونمایی شود که با مخالفت مقام معظم رهبری متوقف شد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش در خاتمه بر اجرایی شدن  طرحی که  آموزش و پرورش را به سازمان تبدیل کند تاکید کرد.

لازم به ذکر است؛ میزگرد تخصصی پیرامون «فرصت ها و چالش های آموزش و پرورش گلستان با رویکرد سند تحول بنیادین» روز گذشته با همکاری « پایگاه خبری تحلیلی کلاس بیست» در سالن سازمان تبلیغات استان در گرگان برگزارشد.

افراد شرکت کننده در این میزگرد" کلثوم غلامی" عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، "اسماعیل تقی زاده" رئیس سابق آموزش و پرورش کلاله  و عضو بنیاد ایران شناسی کشور، "سید طوبی موسوی پارسایی" مشاورسابق امور بانوان  آموزش و پرورش استان و مدیر بیرستان های گرگان و "علیرضا حسنی" رئیس سابق اداره قرآن و نماز آموزش و پرورش استان و سخنگوی کانون تربیت اسلامی معلمان استان به بررسی نحوه اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استان به بحث و نظرپرداختند.

forsat chalesh 1

forsat chalesh 1

forsat chalesh4

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.